Blogs


De geschiedenis van onze klerewereld

Tot 1900 was mooie kleding iets voor de ‘happy few’. Een kledingstuk werd eenmalig, exclusief en met de hand gemaakt. Dit noemen we Haute Couture en zoals de naam doet vermoeden is dit erg prijzig. Rond 1870 is de opkomst van confectiekleding (prêt-a-porter) op gang gekomen. De industriële revolutie maakte massaproductie van kleding mogelijk en hierdoor ligt de prijs een stuk lager. Nadeel is dat confectiekleding wordt geproduceerd in standaardmaten. Een kledingstuk kan hierdoor zitten als gegoten, maar veel vaker is het net te kort, te lang, te smal of te breed. Dit maakt de zoektocht naar goed passende en mooie confectiekleding uitdagend.

De introductie van confectiekleding heeft ons veel gemak en aanbod gebracht. Gemiddeld heeft de Nederlandse man of vrouw 173 kledingstukken, waarvan 29% (50 items) niet wordt gedragen. Tegelijkertijd kopen we per jaar 46 nieuwe kleren. Dit gedrag maakt de huidige kledingindustrie één van de meest vervuilende industrieën (direct na de olie-industrie). Een kledingstuk wordt gemiddeld slechts 7 keer gedragen en belandt daarna in de kledingcontainer voor het Leger des Heils. In Nederland wordt jaarlijks zo’n 75 miljoen kilo aan kleding ingezameld. Daarmee denk je een goede daad te verrichten, maar er is een overschot aan kleding overal ter wereld. Met als resultaat enorme vuilnisbelten aan afgedankte kleding in landen als India en Bangladesh – precies de plek waar die kleding onder erbarmelijke omstandigheden is gemaakt.

Gelukkig is er ook goed nieuws: steeds meer consumenten zijn zich bewust van hun koopgedrag. Samen met organisaties als Clean Clothes Campaign, eisen zij van merken transparantie over de productie van hun kleren. Niet alle keurmerken zijn even betrouwbaar en hier maken merken misbruik van. Zij doen zich voor als duurzaam, maar doen in feite aan green washing. Het belangrijkste is echter dat duurzaamheid binnen de kledingbranche op de agenda staat, zowel bij de kant van vraag en aanbod.

Mocht je meer willen leren over de ontwikkelingen binnen de kledingbranche, dan stuur ik je graag door naar de Correspondent, waar Emy Demkes haar kritische en deskundige blik werpt op onze kledingindustrie. Mocht je liever kijken, dan kan ik de volgende documentaires van VPRO aanbevelen: De slag om de klerewereld, Genaaid en Future Fashion

Ben je aan het denken gezet over je eigen koopgedrag? Mooi! In volgende blogs geef ik tips hoe jij duurzamere en verantwoorde kledingkeuzes kunt maken en er ook nog eens beter uit ziet.